2008-12-22

22 dec

Sista ansträningen innan det riktiga jullovet var nattpasset i lördags. Jag trodde att jag skulle vara seg som sirap eftersom jag inte jobbat på länge och haft normala sovtider, men med endast två kaffe och två Redbull höll jag mig vaken hela natten. Och en sällsynt lyx efter att jag slutat 05:15, farsan kom och hämtade mig och körde mig till Stenungsund. Brorsan med familj fick skjuts till flygplatsen precis innan, så det passade ju väldigt bra.

Så nu är jag hemma hos morsan och farsan och slappar. Fick fixat den sista julklappen idag, nämligen den till mamma (kan inte säga vad det är för hon läser den här bloggen, men det är fina grejer!).

Igår var det lite kära återseenden också, var nämligen ute på Orust en sväng och spelade poker med Filip, Erik och Mikael. Tack och lov träffar jag i alla fall Erik rätt ofta, men Filip och Mikael är lite mer sällan man har möjlighet att umgås med.

Har snart läst ut min 4:e bok på ganska kort tid. Kan inte komma ihåg innan dess när jag senast läste en skönlitterär bok, men vad kan det vara, 2 år? Har i alla fall plöjt igenom Låt den rätte komma in, American Psycho, Hanteringen av odöda och snart Pappersväggar, i just den ordningen. Alla utom American Psycho är skrivna av John Ajvide Lindqvist, mina nya favoritförfattare. Han skriver i skräckgenren... egentligen är jag för mesig för att läsa såna böcker men de är verkligen precis lagom. Tyvärr har han bara skrivit en bok till, så sen vet jag inte hur jag ska göra med min nya bokslukarlust. Vi får se.

EDIT: Kan ju tillägga att American Psycho inte var mycket att ha. Filmen är nog åtminstone bland de 10 bästa jag har sett, men boken var inte alls nån höjdare. Men det beror väl på att jag såg filmen först, och översättningen till svenska var inte alltför väl genomförd tyckte jag.

2 kommentarer:

Filip Olsson sa...

översättningen av american psycho är så dålig.... vad är det dom översätter high-fives med? typ "handflata med fem"... och "hårdsubbor"... ååååh

jhallberg sa...

ja... visst har översättningen väl några år på nacken nu, men den är verkligen bedrövlig :S